کد مطلب:313366 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:186

عبادت زینب کبری
حضرت زینب كبری علیهاالسلام در عبادت و بندگی وارث مادر و پدر بود. وی اكثر شبها را با تهجد به صبح می رساند و دائما قرآن تلاوت می فرمود. در روایت آمده است: زمانی كه حضرت امام حسین علیه السلام برای وداع به خیمه ها آمد، به زینب كبری علیهاالسلام فرمود: «یا اختاه لا تنسینی فی نافلة اللیل» یعنی، خواهرم مرا در نماز شب فراموش مكن. به گفته ی بعضی از مورخین: تهجد و شب زنده داری زینب علیهاالسلام در طول عمرش ترك نشد؛ حتی شب 11 محرم حضرتش با آن همه فرسودگی و خستگی و دیدن آن مصیبتهای دلخراش، این سنت حسنه را فراموش نكرد.

حضرت امام سجاد علیه السلام فرمود: در آن شب دیدم عمه ام در جامه ی نماز نشسته و مشغول عبادت است.



[ صفحه 89]



همچنین از امام سجاد علیه السلام روایت شده است كه فرمود: عمه ام زینب علیهاالسلام با آن كثرت رنج و تعب از كربلا تا شام به نافله ی شب قیام و اقدام داشت، اما در یكی از منازل دیدم با حالت نشسته مشغول خواندن نماز نافله است. سبب این امر را پرسیدم، گفت: سه شب است كه حصه ی طعام خود را به اطفال خردسال می دهم و امشب از نهایت گرسنگی، قدرت ایستادن ندارم؛ چه آن مردم بدبخت بسیار بر اهل بیت سخت می گرفتند.

شاید اگر حركت علیا مخدره، زینب كبری علیهاالسلام، از كربلا به كوفه و از كوفه به شام صورت نگرفته بود نهضت عاشورا نافرجام مانده و دین و عبادت محو و مندرس شده بود.